Dompapkjøtt på menyen

Sist søndag var jeg vert på turistinformasjonen ved Lista fyr. Med kuldegrader, vanskelige kjøreforhold og stiv til sterk kuling var det en mildt sagt rolig dag på jobben, men desto mer tid til å følge med på et artig fenomen som utspant seg på bakken rett utenfor kontorvinduet.

Da jeg ankom skremte jeg opp en kjøttmeis fra bakken, men tenkte ikke noe mer over det. Da jeg litt senere kikket ut av vinduet så jeg igjen kjøttmeisen på bakken, hvor den satt og hakket løs på et eller annet. Det viste seg å være en død dompap, en hannfugl. Om den hadde flydd i et vindu eller blitt drept og forlatt av en spurvehauk vet jeg ikke, men kjøttmeisen satt iallfall på dompapen og hakket løs og spiste dompapkjøtt i over tre timer, i beste spurvehaukstil!

Jeg åpnet inngangsdøra på gløtt og fotograferte den sultne kjøttmeisen flere ganger i løpet av de drøyt tre timene den holdt på. Kjøttmeisen har bevist at den lever opp til sitt norske navn.