To timer med to rødtoppfuglekonger

Sålangt i år har jeg brukt en del tid sammen med rødtoppfuglekongene på Lista. I det fine vinterværet 6. februar bestemte jeg meg for å prøve meg på en liten fotoøkt i skogen. Lyden fra en rødtoppfuglekonge lot seg høre umiddelbart etter at jeg steg ut av bilen på parkeringsplassen, så da var den lokalisert. Det tok ikke lang tid før den ene rødtoppfuglekongen fikk selskap av en artsfrende. I de neste snaue to timene hadde jeg skogen for meg selv, og fikk mulighet til å følge de to rødtoppene samt flere fuglekonger, svartmeiser og toppmeiser på næringssøk.

Fuglene er i konstant bevegelse, og stort sett godt skjult både høyt og lavt i vegetasjonen. I løpet av de to timene i skogen var det ikke mange minutter totalt som tillot fotografering. Jeg fyrte av totalt drøy 400 bilder i løpet av de korte sekundene fuglene kom frem fra vegetasjonen, og satt til slutt igjen med en håndfull brukbare bilder.