Nærstudie av skjeggmeis


Etter at jeg for første gang så skjeggmeis ved Pollevann i Ås for en del år siden, har det blitt en del observasjoner av denne arten i Norge. Sist var i november i Presterødkilen i Tønsberg, som er en ganske klassisk lokalitet for arten, i likhet med bl.a. Øra i Fredrikstad og Søylandsvannet på Jæren. Skjeggmeisen trives i store takrørforekomster, noe det er på de nevnte lokalitetene.

Jeg har imidlertid aldri fått muligheten til å fotografere disse flotte fuglene, så i forbindelse med mitt Østlandsopphold for tiden bestemte jeg meg for å ta turen til Koksa ved Fornebu, hvor en flokk på seks skjeggmeiser har hatt tilhold i vinter. Disse har stadig figurert på fine bilder i observasjonsrapporter og bloggposter den siste tiden, så jeg håpet at muligheten for å kunne komme på skuddhold var stor. Og ganske riktig, ved ankomst til takrørbeltet i Koksa tok det ikke lang tid før "ping"-lydene fra skjeggmeisen kunne høres. To-tre av fuglene holdt til kloss inntil turstien som går forbi, så her var det bare å "skyte" i vei.



Skjeggmeis hunn













Det var definitivt hunnfuglene som var de mest tillitsfulle, og satt uanfektet og spiste takrørfrø selv når jeg sto innenfor nærgrensen på min nye 300mm, som er 2,5 meter. De betydelig mer fargerike hannfuglene holdt seg hele tiden i bakgrunnen og var mye mer rastløse. Det ble derfor dessverre ikke noe særlig med bilder av dem.



Skjeggmeis hann