Snadder i Fredrikstad


I første halvdel av januar har jeg vært to turer til Østfold. Ved Isegran i Fredrikstad har en snadderand bestemt seg for å overvintre sammen med alle stokkendene. Dette er en ganske uvanlig art, som jeg knapt nok har fotografert tidligere. Jeg øynet derfor muligheten til en fotosession etter rapporter om at snadderanda i Fredrikstad holdt seg stabil i området. Værmeldingen slo dessverre ikke til. Det var meldt sol, men fasiten ble gråvær og tåke. Til tross for dette så kom jeg hjem med noen bilder. Høy ISO ble løsningen.



Brødsmuler i sikte! Snadderanda var ikke sen om å innfinne seg da det ble startet foring.


Snadderand er forholdsvis sjelden i Norge, med få hekkefunn. Fuglen i Fredrikstad er en hannfugl, noe man ser på f.eks. den svarte baken.  Til å være hannfugl er den ikke spesielt fargerik, i motsetning til hva man ser hos mange andre slektninger i andefamilien, og på langt hold ser den temmelig grå ut. På nært hold ser man imidlertid mange fine små detaljer i fjærdrakten, faktisk mange flere enn jeg var klar over selv.



Artstypisk for snadderand er det hvite vingespeilet, som her fremvises fint






Andrikken så ut til å ha blitt glad i en av de lokale stokkandfruene



Den fargerike stokkandhannen måtte finne seg i å være i bakgrunnen i dag