En ugledrøm går i oppfyllelse


De store barskoguglene er virkelig noe for seg selv, og setter følelsene i sving hos en feltornitolog. For meg har lappugla lenge vært en drømmeart.

Den ville ikke vise seg i Pasvik sommeren 2006, og da et samarbeidsvillig individ dukket opp på Elverum i påsken i fjor, sammenfalt det med min Costa Rica-reise. Tre turer til Elverum ved tilbakekomsten til Norge - den første rett fra Gardermoen - ga ingen lappugle, og ugledrømmen forble en drøm...

Nøyaktig et år senere kom det en ny sjanse. En lappugle dukket plutselig opp på Tangen i Stange. Historien gjentok seg; tre bomturer også i år. Lappugla viste seg for noen få heldiggriser enkelte kvelder, men aldri for meg...

På kvelden fredag 11. april tok jeg min fjerde tur til Tangen. Da jeg hadde 20 minutters kjøring igjen til lokaliteten, ringte Lars Kapelrud meg og fortalte at han nettopp hadde fotografert lappugla. Dette lovet godt!

Sammen med Jon Bekken, Lars Kapelrud og Lars Frelsøy kjørte jeg sakte nedover veien hvor Lars K nettopp hadde sett ugla. Og plutselig satt den der! Den store grå ugla stirret oss rett i øynene! Lars K uttrykte at han ble "hyper". Jeg klarer ikke å beskrive det noe bedre. Noe nærmere en ornitologisk-orgasmisk opplevelse er det umulig å komme!


Plutselig satt den bare der...

Det er ikke godt å si hva lappugla tenkte, der den stirret inn i øynene på fire mennesker som skalv av glede. Den skulle bare ha visst hva slags følelser den setter i gang hos folk, og hva folk er villige til å gjøre for å få et glimt av den...


Gledesscener på Tangen! Foto: Lars Kapelrud