Eksotisk vintergjest

Jeg har tidligere skrevet litt om rødtoppfuglekonge her på siden, se: Rødtoppfuglekonge i skuddet 
Siden den gang har det økt på med observasjoner av "fuglekongen med maskara" i Norge, bl.a. her på Lista. Til og med på vinterlige Østlandet har en rødtopp forsøkt å overvintre på Fornebu.

De siste månedene har det blitt rapportet om både en, to og tre rødtoppfuglekonger på ulike lokaliteter på Lista. Selv fikk jeg et kort glimt av en i gallerihagen ved Lista fyr i desember, og var med på ringmerking av to individer en måned tidligere. Over nyttår ble flere rødtoppfuglekonger funnet, og jeg har brukt litt tid på å prøve å lokalisere minst en av dem, slik at jeg kanskje kunne få muligheten for et brukbart feltbilde av arten. Det lyktes jeg først med i dag, etter flere bomturer. Plutselig var den der, i et "meisetog" sammen med toppmeiser, svartmeiser og vanlige fuglekonger. Å komme på nært hold var ikke noe problem, men den fotografiske utfordringen var å få skarpe bilder av en liten fugl i konstant bevelegse inne i en mørk kystfuruskog.







Her er forresten de to sjarmørene som ble ringmerket på Lista fuglestasjon i november: