Dansk haukugle

Nei, jeg har ikke dratt helt til Danmark utelukkende for å fotografere haukugle, men den fra siden før nyttår stasjonære ugla i Store Hareshov i København passet fint inn som en del av en forholdsvis spontan helgetur til Sjælland.

Haukugle er en sjeldenhet i Danmark, og Københavnugla har de siste månedene tiltrukket seg et stort  publikum. Den har, som mange andre haukugler, vist seg å være svært fotovennlig. Flere glade dansker har fått bilder av at den stuper ned på bakken og fanger mus kun få meter foran dem. Under mitt opphold i skogen satt ugla i lengre tid rolig på en grein ca. to meter over bakken. De beste "tilskuerplassene" var selvsagt allerede okkupert av menn med lange linser. Vanligvis trives jeg ikke med å fotografere under slike forhold, men siden fotolyset var fint og jeg først hadde tatt turen hit sørget jeg for å få noen bilder av den flotte ugla uten forstyrrende kvister i forgrunnen.







I det jeg skulle til å forlate stedet, stupte ugla ned mot noe på bakken. Helt sikkert en mus, men det ble bom denne gang. Ugla ble sittende litt forfjamset på bakken i noen sekunder før den fløy opp og satte seg høyt i et annet tre.