Spøkelsesaper og sjokoladetopper


På min tur til Filippinene i desember/januar oppholdt jeg meg noen dager på øya Bohol, som ligger en drøy times båttur fra storbyen Cebu. Øya er mest kjent for to ting; det bemerkelsesverdige landskapet Chocolate Hills, og de små spøkelsesapene (eller tarsiers som de heter i Filippinene).

Spøkelsesapene er verdens minste primater, og finnes bare i Sørøst-Asia. Deres ”godslige” utseende har gjort dem ettertraktet som kjæledyr. Tarsier-hysteriet i Filippinene har ført til at bestanden har gått drastisk tilbake, og spøkelsesapene hadde vært nær utryddelse om ikke tiltak hadde blitt gjort for å forhindre dette.

På Bohol besøkte jeg et såkalt "Tarsier Conservation Area", et lite vernet område hvor man har tilrettelagt for at man sammen med en guide kan oppleve spøkelsesapene i sitt naturlige habitat. Flere steder inne på området kunne man se den storøyde skapningen på nært hold.



Behind these cute brown eyes...


...is a cute and fragile tarsier!


Den filippinske måten å fotografere på er gjerne å stå smilende oppstilt og lage V-tegnet foran en busk med en søvning spøkelsesape. Jeg nøyde meg med å fotografere denne fascinerende skapningen med 300 mm på akkurat passe avatand.











Som nevnt i starten er det en annen attraksjon som man må få med seg om man er på Bohol. Omtrent midt på øya ligger et stort område med over tusen "sjokoladetopper" som skyter opp fra det ellers ganske flate landskapet. Chocolate Hills har fått navnet sitt på grunn av brunfargen gresset får i tørketiden.



Chocolate Hills