En solskinnsdag ved Østensjøvannet


Østensjøvannet i Oslo er et herlig sted. Her kommer man virkelig tett innpå fuglelivet. Er man ikke fascinert av fugler fra før, må det være nærmest umulig å ikke bli det her. Selv var jeg vel ca. åtte år første gang jeg var ved Østensjøvannet, og for første gang opplevde arter som toppdykker, sothøne og sivhøne.

For fuglefotografering er også Østensjøvannet et drømmested. Her kan man enkelt samle artsbilder og "trynebilder" av en rekke våtmarksfugler. Jeg er vel egentlig ingen "fotokrysser", men skal innrømme at en av grunnene til at jeg besøkte vannet i dag var rett og slett å få noen gode krikkandbilder til mitt eget arkiv. En krikkand-hann har holdt til ved vannet en stund, og ser ut til å ha lagt sin elsk på en stokkand-hunn!


Trekantdrama?








Krikkand-hann



Etter å ha fotografert krikkanda en stund gikk jeg en tur langs vestsiden av vannet. En artig bonus fikk jeg da en snadderand dukket opp på greit hold.



Snadderand-hann

Ellers blir alltid en hel del bilder av de vanlige/klassiske artene når man besøker Østensjøvannet. Her er et lite utvalg:



Grågås


Toppand-hann


Toppand-hann (fotografert med en blomstertue i forgrunnen, derav den gule filtereffekten)


Stokkand-hann


Toppdykker